Blue-bike, in partnerschap met Ethias, en de Vlaamse overheid laten pendelaars proeven van fietsdeelsysteem Blue-bike.

Dat doen ze door proefritten uit te delen aan geïnteresseerde pendelaars of dagtoeristen in het kader van de corona-exit-strategie. Dat maakten Blue-bike en Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) vandaag bekend tijdens een persmoment.

De actie start vandaag en loopt zolang de voorraad strekt. Deelfietsen spelen een belangrijke rol in de exit-strategie, maar ook bij de mobiliteit van de toekomst. Ethias investeert daarom in een vernieuwd partnerschap met Blue-bike om de toekomstplannen naar een sterk Belgisch netwerk als aansluiting op het openbaar vervoer mogelijk te maken.

De Vlaamse overheid en Blue-bike laten mensen proeven van Blue-bike om deelmobiliteit te stimuleren. De beslissing om gratis testritten van Blue-bike te verdelen, werd genomen in het kader van de Vlaamse corona-exit-strategie, waarmee de Vlaamse overheid deelmobiliteit én fietsen wil stimuleren.

De Vlaamse overheid wil deelfietsen enerzijds inschakelen om overbelasting op het openbaar vervoer te vermijden nu steeds meer mensen zich weer naar het werk verplaatsen, en anderzijds om te vermijden dat iedereen na de coronamaatregelen weer de wagen instapt. Blue-bike is een ideaal alternatief voor de wagen, en voor het openbaar vervoer in de last mile.

De Vlaamse overheid hoopt dat zij die de fiets herontdekten tijdens de corona-crisis, blijven fietsen en wil ook mensen die dat nog niet doen, aanzetten tot het gebruik van de (deel)fiets. Eerder lanceerde de Vlaamse overheid in dat kader al de campagne "Blijven fietsen allemaal". De gratis ritten om Blue-bike te testen vormen een onderdeel van deze campagne.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: "De laatste maanden zien we dat iedereen meer aan het fietsen is en daarom moeten we absoluut vermijden dat al die mensen teruggrijpen naar hun auto om zich te verplaatsen naar het werk of school.

De proefritten van Blue-bike kunnen mensen verleiden om deelmobiliteit te ontdekken en hen ook te overtuigen om zich duurzaam te verplaatsen. Blue-bike fietsen geven reizigers het voordeel om snel en comfortabel over te stappen van het openbaar vervoer of park and ride op de fiets of omgekeerd."

Directeur van Blue-mobility Bram Dousselaere is blij met de actie. "De fiets is zeer ruimte-efficiënt om aan de voorwaarden van social distancing te kunnen voldoen. Bovendien hebben we met z'n allen de fiets herontdekt tijdens de corona-crisis.

Steden zoals Gent en Antwerpen voerden de laatste maanden zelfs extra fietsstraten in om de fietsers meer plaats te geven. We zien een maatschappelijke nood aan vrijheid en ruimte. We zijn er daarom van overtuigd dat de deelfiets meer dan ooit een centrale rol zal spelen in de mobiliteit van de toekomst."

Maar ook voor corona zorgde Blue-bike voor minder druk op zowel het lokale als het bovenlokale autowegennet. 28% van alle Blue-bikeverplaatsingen gebeurde voordien met de auto. Het laatste jaar zag Blue-bike de gebruikscijfers sterk toenemen, de ritten groeiden bijvoorbeeld met 24%. Het deelsysteem heeft als ambitie om het aantal locaties binnen enkele jaren minstens te verdubbelen.

Die ambitieuze toekomstplannen zullen mede mogelijk gemaakt worden door het partnerschap met Ethias, dat vandaag officieel ondertekend werd. Ethias is al langer trouwe Blue-bikepartner, maar zet nu voor de komende drie jaar haar schouders onder het deelsysteem en bouwt daarmee mee aan duurzame mobiliteit.

"Enkele weken geleden bij het lanceren van ons 3de niet-financieel verslag, heeft Ethias haar ambitieuze klimaatdoelstellingen bekend gemaakt. Tegen 2030 wensen wij een koolstofneutrale onderneming te zijn en daarmee de Europese Green Deal te ondersteunen. In het traject om deze ambitie te realiseren speelt mobiliteit een belangrijke rol, wij gaan dan ook voluit inzetten op duurzame en zachte mobiliteit.

Het verlengen van ons partnership met Blue-bike was dan ook een logische beslissing. Door de promotie van het blauwe deelfietsensysteem, ondersteunen we tevens de klimaatdoelstellingen van de Vlaamse regering, één van onze belangrijkste stakeholders." Aldus B. Verwilghen, vice-CEO.

De gratis testritten kunnen verkregen worden door het versturen van een sms (0,15 EUR/SMS verstuurd). Gebruikers kunnen een testrit verzilveren door BLUEBIKE te sms'en naar 3310 (0,15 EUR/SMS verstuurd, 0,00 EUR/SMS ontvangen).

Na het versturen de sms ontvangt de deelnemer een 10-cijferige code waarmee hij een Blue-bike kan ontlenen. De unieke cijfercode kan één keer ingegeven worden aan een Blue-bike-automaat naar keuze en is geldig voor twee maanden.

Blue-bike is een deelsysteem met fietsen aan ondertussen 66 trein-, tram en busstations verspreid over België. Met een deelfiets kan je die laatste kilometers vlot, snel en comfortabel overbruggen.

Om Bluebike te kunnen gebruiken, moet je normaal gezien over een lidmaatschap te beschikken. Dat kost per jaar slechts 12 euro, maar dankzij de Vlaamse overheid kan iemand nu al proeven van Blue-bike zonder op dat lidmaatschap in te tekenen.

De sms-actie loopt zolang de voorraad strekt. In totaal worden er 10.000 vouchers per sms uitgedeeld. Deelnemen aan de actie kan vanaf 18 jaar. Blue-bike-abonnees kunnen niet aan de actie deelnemen.

Er wordt maximaal één voucher per gsm-nummer verstuurd. Een vouchercode is twee maanden geldig, en is bruikbaar voor één Blue-bikerit van maximaal 24 uur, te gebruiken op een Blue-bikelocatie naar keuze.

Alle info en voorwaarden: www.blue-bike.be/sms